مراحل ساخت شیشه

نکات طلایی در خرید شیشه سکوریت

فهرست مطالب

ساخت شیشه :شیشه یکی از قدیمی ترین موادی است که بشر موفق به کشف آن شد. اولین شیشه هایی که توجه بشر را به خود جلب کرد. ترکیب مواد اولیه شیشه  در اثر فوران آتشفشان بود. که پس از سرد شدن تبدیل به شیشه می شد. در ابتدا شیشه به صورتی دستی و در کوره های کوچک که فقط یک نوع شیشه تولید می کردند ساخته می شد. با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از شیشه با کاربردهای متفاوت در کارخانه های بزرگ تولید می شود. اگر علاقه‌مند هستید تا با مراحل ساخت شیشه بیشتر آشنا شوید. در این مطلب شمارا با این پروسه شگفت انگیز آشنا می کنیم.

برای خرید بالکن شیشه ای کلیک کنید.

مراحل ساخت شیشه

  • تهیه مواد اولیه و پودر کردن آن به ذراتی با قطر تا میلی
  • ترکیب مواد با نسبت های خاص به همراه آب
  • ذوب کردن مواد تا جایی که تبدیل به خمیر شود
  • کربنات آهک سیلیس یا همان شیشه

مواد اولیه برای ساخت شیشه چیست؟

شیشه یک جامد غیر بلوری است که ابتدا از شکل جامد تبدیل به مایع می شود و بعد از فرایند سرد شدن دوباره تبدیل به جسم بلوری جامد می شود. مواد اولیه‌ای که در ساخت شیشه به کار می روند به شرح زیر می باشند.

  1. سیلیس: پایه اولیه در این نوع از شیشه ها عنصر سیلیس می باشد. این شیشه مناسب ساخت لوله های کوره با دمای بسیار بالاست.
  2. شیشه با آهک سود: این نوع شیشه از ترکیب آهک ، سیلیس، الو مینا،منزیم،و اکسید سدیم تشکیل شده است. دارای شفافیت بالایی است و برای ساخت لوازم دکوری و پنجره کاملاً مناسب است.
  3. شیشه سدیم بو سلیکات: این نوع شیشه از ترکیب سیلیس،الو مینا،اکسید سدیم و اکسید بور تشکیل شده است. و مهم ترین کاربرد آن وسایل خانه و آزمایشگاه است.
  4. شیشه بلور : این نوع شیشه از ترکیب سیلیس، اکسید سدیم ،آلومینیا ،اکسید سرب و اکسید پتاسیم تشکیل شده است. و قابل استفاده در کارخانه ها می باشد.
  5. شیشه اکسید: این نوع شیشه که برای ساخت فیبر نوری کاربرد دارد از آلومینیا و اکسید ژرمانیوم ساخته‌شده است.

هرکدام از این مواد با ترکیب معین برای ساخت انواع مختلف  شیشه به کار می رود.

ماسه چگونه به شیشه تبدیل می شود؟

ترکیب اولیه همه شیشه ها از ماسه ،آهک و کربنات سدیم است .برای اینکه ماسه به شیشه تبدیل شود ماسه انتخاب می‌کنند که فاقد کوارتز باشد. و میزان آهن آن در حد مجاز باشد . بالا بودن آهن در ماسه باعث تیرگی شیشه می شود. در فرآیند ذوب عناصر دیگری برای بالا بردن مقاومت و میزان شفافیت شیشه به آن اضافه می شود. مهم ترین عناصری که به شیشه اضافه می شود اکسید سیلیسیم ،فسفر و آرسنیک است.

انواع شیشه هایی که در مقیاس صنعتی تولید می‌شوند؟

شیشه سودالایم: این نوع شیشه که شیشه جام نیز معروف است . بیش از 95% شیشه‌های که در جهان تولید می‌شوند از این نوع هستند. شیشه هایی که در اطراف خود می‌بینیم مانند شیشه های ساختمان ، شیشه های خودرو ، بطری و ظروف همه از نوع شیشه سودالایوم هستند. شیشه جام از ترکیب اکسید سیلیسیوم ، اکسید کلسیم و اکسید سدیم تشکیل شده است.

شیشه برو سیلیکاتی: این شیشه که نام بازاری آن پیرکس یا سیما کس است . داری ضریب حرارتی کم تا متوسط هستند و بیشتر کاربردهای خانگی دارند.

شیشه کریستال: شیشه کریستال که به آن شیشه سرب دار نیز می‌گویند از ترکیب اکسید سرب ساخته‌شده است . این نوع شیشه به علت شفافیت و درخشندگی بالا برای ساخت وسایل تزئینی و دکوری به کار می رود.

شیشه های سکوریت چگونه ساخته می‌شوند؟

شیشه سکوریت در دو مرحله ساخته می شود. ابتدا شیشه فلوت را که مقاومت بالایی دارد می‌سازند و بعد عملیات ساخت شیشه سکوریت بروی شیشه فلوت انجام می شود. مراحل ساخت شیشه سکوریت به این صورت است.

1.شیشه فلوت را تا دمای 700 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند. با دمیدن هوای سرد شیشه را به‌سرعت سرد می کنند.

2.در مرحله سرد شیشه لایه های بیرونی آن زودتر سرد می‌شوند و همین فرآیند باعث استحکام شیشه می شود. بعد از سرد شدن شیشه به دیاموند فرستاده می شود. و مراحل برش و براق کردن شیشه انجام می شود.

3.شیشه توسط دستگاه های جاسازی طبق الگوهای مورد نیاز برش داده می شود. و برای نصب یراق آلات سوراخ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.

مشاوره آنلاین